


Het Edith Steincollege is in 1915 opgericht als Katholieke Meisjesschool en is sinds 1931 gehuisvest aan het Couperusplein in een gebouw van ir. Henri Thunnissen. Dit gebouw voldeed niet langer aan de eisen voor hedendaags onderwijs. In 2012 is besloten een deel van het gebouw te slopen maar wel de karakteristieke kapel en haar annex te behouden en te integreren in de nieuwbouw. Het vernieuwde Edith Steincollege biedt leerlingen een vertrouwde maar ook uitdagende onderwijsomgeving. Het is gelegen in de Haagse Binnenstad, aan het einde van het prachtige Louis Couperusplein. Een statig Haags plein geflankeerd door karakteristieke bebouwing uit het Interbellum, waaronder het voormalige Billitongebouw van Co Brandes dat gebouwd is in stijl van de Nieuwe Haagse School. Inmiddels is hier een statig en compact onderwijsgebouw herrezen. Door zijn compactheid blijft er volop ruimte op de kavel van de school voor sport, spel, tuinieren, groenbeleving en buiteneducatie. Een nieuwe onderwijsomgeving die leerlingen uit verschillende wijken in Den Haag op deze bijzondere plek een thuis biedt.
Uit eerste studies bleek dat het verdiept aanleggen en integreren van de gymzaal met de nieuwbouw een zo compact mogelijk bouwvolume zou opleveren. Bovendien zijn de gymzalen zo onderdeel van de school. Het dak van de gymzalen creëert een ‘podium’ waarop de verschillende onderwijsafdelingen worden gestapeld. Deze sluiten zo qua niveau aan op de mooiste ruimte en het nieuwe hart van de school: de aula gevestigd in de kapel. Deze wordt ondergebracht in de bestaande kapel van het huidige onderwijsgebouw die behouden blijft en geïntegreerd wordt met de nieuwbouw. De verschillende afdelingen voor achtereenvolgens HAVO /VWO, MAVO en onderbouw zijn zo nooit verder dan anderhalve trap van deze aula verwijderd. Daarmee wordt de mooiste ruimte van het bestaande gebouw de centrale ‘schatkamer’ van het toekomstige complex. Door zijn koppeling met de kantine is de aula geschikt als bijeenkomstruimte voor bijvoorbeeld voorstellingen en feesten. De transparante vormgeving maakt van de kantine een feestelijke foyer voor de aula. De aula beschikt over een tribune voor theater, een meubel dat uitmondt in het medialokaal, dat eveneens gebruikt kan worden als regiekamer.



De afwikkeling van de logistieke verkeersstromen door het gebouw is een belangrijk ontwerpuitgangspunt geweest. Om deze stromen van en naar het gebouw beter te geleiden(fietsende leerlingen werden voorheen om het gebouw heen naar de achterkant geleid) beschikt de school over een brede poort of doorgang op de as van het Louis Couperusplein. Zo stromen leerlingen komend vanaf de Mauritskade, gelijk door naar het groene speelplein aan de zuidzijde. Het volume boven de poort fungeert als een verbindende brug: een intermediair tussen de nieuwbouw en de kapel. Dit gebouwdeel heeft een transparante uitstraling waarin onder meer de kantine is gehuisvest. Met het introduceren van de poort ontstaat een duidelijk stedenbouwkundig markeerpunt aan het einde van de as van het Louis Couperusplein. Ook het gebouwdeel met de oude entree van de school is gehandhaafd gebleven. De oorspronkelijke entree fungeert als formele entree voor bezoekers en ouders en als avondentree voor de gymzaal. ’s Nachts wordt de doorgang afgesloten met een sierhek.
De poort speelt een belangrijke rol in de herkenbaarheid en afwikkeling van leerlingenstromen. Eenmaal binnen is de routing door het gebouw duidelijk georganiseerd over de middenas van het gebouw. De brug boven de poort is naast verbinding tussen de gebouwdelen, ook het begin van de route die de verschillende afdelingen aan elkaar rijgt. De trappen in de brug hebben ook een bijeenkomstfunctie en zijn deels als zitelement of tribune te gebruiken. Doordat splitlevel-niveaus tussen kapel en nieuwbouw ingenieus in de brug samenkomen en gebruik wordt gemaakt van een doorlooplift, zijn alle ruimten in het gebouw toegankelijk voor rolstoelgebruikers.



Het gebouw sluit in geleding, kleurbeleving en materiaalgebruik aan op de omgeving en op de architectuur van de Delftse School van de oorspronkelijke bebouwing en de behouden kapel. Karakteristiek is het patroon van horizontale gevelbanden met verticale ramen gearticuleerd met verspringende metselwerkvlakken. Het volume boven de poort fungeert als intermediair tussen de nieuwbouw en de kapel. Hier is een evenwicht gezocht tussen transparante glasvlakken en verticale banden van sierbeton en metselwerk. De brons geanodiseerde kozijnen en panelen verlenen een waardige en eigentijdse uitstraling aan het geheel. De bestaande kapel behoudt in het beeld de hoofdrol in het nieuwe ensemble van oudbouw en nieuwbouw.
Samen Sporten is het thema dat een aantal actieve docenten hebben meegeven bij het inrichten van de buitenruimte. Bewegen is daarbij de hoofdmotor. De lessen lichamelijke opvoeding bieden een goede basis, maar daarnaast is gebleken dat leerlingen gestimuleerd worden om meer te bewegen als je hen daartoe de mogelijkheden biedt. Er is daarom samen met leerlingen voor het nieuwe terrein gekozen voor twee basketbalvelden, een voetbalveldje en een plein waar een aantal tafeltennistafels geplaatst kan worden. Een heuvel verbindt school en terrein en fungeert als een tribune. Vanaf hier heb je prima zicht op alle sport & spel. Deze velden worden met elkaar verbonden door een pad dat o.a. gebruikt kan worden voor atletiek. Een mooie voorbereidingsplek op de jaarlijkse gezamenlijke deelname aan de CPC (City Pier City). Deze sportaccommodaties kunnen zowel bij de lessen lichamelijke opvoeding gebruikt worden als bij het ontmoeten in pauzes en voor- en na schooltijd. Doel is eveneens om de gezondheid van de leerlingen te verbeteren niet alleen door meer bewegen maar ook door meer aandacht te hebben voor hun eet- en drinkgewoontes. Om die reden zijn er bij de sportvelden watertappunten. En is er de droom om in de nabije toekomst fruitbomen te planten en een school(moes-)tuin te realiseren om biologie lessen in de praktijk te brengen.




