Parkeergarage Laakhaven

Licht en lucht

parkeren onder water

Bekijk de afbeeldingen

Parkeergarage Laakhaven

De openbare ondergrondse parkeergarage in de voormalige Laakhaven, Den Haag, (1.400 plaatsen) heeft de vorm van een 350 meter lange tweelaagse tunnel tussen de Rijswijkseweg en het Leeghwaterplein. De garage ontsluit het gehele gebied dat daarmee verkeersluw werd en als een nieuw stadspark kon worden bestemd. De garage was de eerste in Nederland die via een tunnelventilatiesysteem zo open en sociaal veilig kon zijn. Ook was het een van de eerste garages die als ontwerpopgave werd opgevat.

Hoewel het dak van de tunnelgarage onder water staat, is de garage zelf uitgevoerd als een soort polder. De zijwanden reiken tot een vrijwel waterdichte ondergrondse kleilaag en vormen samen met deze kleilaag een gesloten kuip. De onderste parkeerlaag, die ruim zeven meter onder NAP ligt, heeft een bestrating van betonklinkers.


Omdat de garage net als een echte tunnel wordt geventileerd met behulp van aanjagers heeft hij gestroomlijnde plafonds. Waar de garage onder één van de onderwijsvleugels van de Haagse Hogeschool doorloopt, is hij plaatselijk voorzien van een imposante ondersteuningsconstructie. De voor deze constructie benodigde extra verdiepingshoogte is benut om een lichtspleet te maken die vanuit de garage een onderaanzicht biedt op de waterval naast de 'waterzebra', die een onderdeel is van het Haagse Hogeschool plein. De V-vormige kolommen in de garage zijn ontstaan als een pragmatisch constructief verloopstuk tussen het kolomstramien van de bovengrondse onderwijsvleugel en het parkeerstramien in de garage.

Door geen afzonderlijk parkeergarage voor de Haagse Hogeschool te maken, maar een grote openbare garage voor het hele Laakhavengebied, is voldoende draagvlak gecreëerd om de garage lang open te houden en te voorzien van permanent aanwezige bewaking. Na het parkeren van de auto kunnen automobilisten niet zoals gebruikelijk via een lift rechtstreeks in het pand van hun bestemming verdwijnen, maar moeten zij eerst een stukje door de openbare ruimte lopen, dit omwille van levendigheid en sociale veiligheid.

 

publicaties

- 'Parkeergarage Hogeschool gedeeltelijk onder water', Belton magazine, nr 3 (1996)
- 'Architectonische opgave', Stedebouw & Architectuur, 15 (1998) 10, p20
- 'Atelier PRO wint European Parking Award', Cement, nr 8 (1999), p85
- 'Parcheggio Laakhaven / Hollands Spoor', L'Industria Italiana del Cemento, 69 (1999)6, p454-457
- Drie, G.W.J., Peltenburg, H.E.C., 'Parking Laakhaven Hollands Spoor', Cement, nr 7/8 (1996), p16-20
- Hartman, J., 'In één keer waterdicht. Dak van Parkeergarage Laakhaven afgewerkt', Vloer Technisch Magazine', nr 6 (1995), p9-11
- Koster, E., 'Parkeergarages mogen weer', Architectuur & Bouwen, nr 12 (1995)
- Velden, F. van, 'Parkeergarage Laakhaven heeft veel weg van een tunnel', Cobouw, nr 143 (1995)

 

    Luuk Kramer
    garage leeg
  • Luuk Kramer
    garage
  • Luuk Kramer
    garage
  • Luuk Kramer
    garage
  • Luuk Kramer
    daglicht in garage
  • Luuk Kramer
    Entree
  • Luuk Kramer
    Controleruimte
  • Luuk Kramer
    entree garage
  • Luuk Kramer
    garage onder het water
  • Luuk Kramer
    avondbeeld vanaf het water
  • Kees Stuip
    daglicht via waterval
  • Luuk Kramer
    ingang garage
  • Luuk Kramer
    trappen
  • atelier PRO
    schetsen
  • atelier PRO
    tekeningen