Nieuw boarding house, Moskou

een nieuw boarding house


voor Letovo school campus

Nieuw boarding house, Moskou

Ten zuiden van Moskou, in het glooiend ijstijdlandschap, ontwerpt atelier PRO een nieuw boarding house voor de Internationale School Letovo. Toen ruim 25 jaar geleden de Sovjet Unie uit elkaar viel is het onderwijs min of meer in het oude systeem gebleven. Dat was aanleiding om een radicale omslag te zoeken voor vernieuwend onderwijs. Dit initiatief kwam van zakenman en weldoener Vadim Moshkovich. Hij vond dat er een school moest komen bestemd voor getalenteerde kinderen uit heel Rusland. Ieder kind moest toegang kunnen krijgen tot het allerbeste onderwijs, ongeacht de financiële draagkracht van de ouders. Een groep bevlogen mensen uit het onderwijs deed wereldwijd onderzoek naar ambitieuze onderwijsprogramma’s die de jongeren helpen in de persoonlijke ontwikkeling van 21st century skills.

 

Campus Letovo School Moskou

En zo ontstond in 2018 de 20 hectare high end schoolcampus Letovo School, ook door atelier PRO ontworpen, in het nieuwe stadsdeel van Moskou, Sosenskoye. De schoolcampus beschikt over een keur aan voorzieningen voor onderwijs, wonen, sport en ontspanning. De ingebruikname verliep gefaseerd en inmiddels zijn er duizend scholieren. Dat er grote vraag was naar vernieuwend onderwijs bleek wel uit de enorme hoeveelheid aanmeldingen. Deze overtrof de verwachtingen en vroeg om meer huisvestingscapaciteit. Op deze een Internationale School zitten veel scholieren intern omdat ze van ver komen. Er moest een nieuw woongebouw voor leerlingen bijkomen.

Woongebouw

Het nieuwe boarding house is een hub bestemd voor 327 kinderen van de bovenbouw in de leeftijd van 15 tot 18 jaar. Het ontwerp is afgestemd op wensen van jongeren die zich ontwikkelen naar de volwassenheid.  De boarding houses van Letovo hebben standaard kamers met vier kinderen. Echter, in de bovenbouw bestaat meer behoefte aan privacy en zijn de kamers voor één persoon of twee personen. Het hele woongebouw is ruimer opgezet. Naast meer privacy is er ook de hub waar de leerlingen elkaar kunnen ontmoeten. Daarnaast zijn er op elke verdieping appartementen waar de beheerders en hun gezinnen wonen.
De hub is centraal geplaatst op de begane grond en 1e verdieping. Dit is de plek waar leerlingen elkaar ontmoeten, loungen en ontspannen. Het is de huiskamer voor de leerlingen met daaraan gekoppeld gemeenschappelijke ruimten. Ook zijn er enkele kantoorruimtes voor de administratie van de boarding house, spreekkamers voor psychologische begeleiding en monitoring door mentoren. Bij de hub in een grote keuken en grote eetkamer leren kinderen zelf koken en schoonmaken. Ook komen er voorzieningen waar ze zelf hun kleren wassen. De oudere kinderen leren hier eigenlijk hoe ze zich moeten voorbereiden op hun volgende stap naar zelfstandig wonen.

Geknikte bouwmassa in het glooiende landschap

Het woongebouw ligt in een glooiend landschap dat vanaf de snelweg hellend afloopt naar de rivier met aangrenzend bos. Het doel van de S-vorm is een optimale inpassing van de bouwmassa met terrassen in de ‘dorpsschaal’ van de campus. De bouwmassa van het woongebouw volgt de hoogtelijnen van het landschap. De gebouworiëntatie biedt de meest voordelige lichtinval van de zon op de kamers, zoals dat in Rusland een belangrijke voorwaarde is bij gebouwen voor kinderen.  De geknikte S-vorm van het gebouw heeft een overstek georiënteerd richting de snelweg aan de noordzijde. Dat doet denken aan een slang met opgeheven kop. De staart beweegt zich richting boszijde geleidelijk omlaag naar een hoogte die overeenkomt met de andere dorms op de campus. De getrapte opbouw van het ontwerp zorgt voor maximale ruimte en inpassing in de het golvende landschap. De oriëntatie levert aan beide gebouwzijden een mooi vrij uitzicht. Gebouwvorm en -oriëntatie zijn bovendien gunstig met het oog op eventueel toekomstige ontwikkelingen.

Solide bouwstructuur en slimme flexibele indeling en logistiek binnen het gebouw

Op de campus hebben jongens en meisjes gescheiden afdelingen binnen het woongebouw maar men wilde ook flexibiliteit. Soms zijn er meer meisjes dan jongens. Door één hoofdtrappenhuis waarbij twee trappen als een wokkel om elkaar draaien krijgen jongens en meisjes elk een eigen trap.

 

Publicties

Architectenweb

 

  • Feestelijke opening in 2018 van Letovo school campus
  • Bird view
  • Plattegronden