Projectarchitect terug in de klas
Na jaren ben ik weer terug in de klas. Dit keer niet in de schoolbank, maar voor het (digi)board. En dat is wennen. Terwijl de bouw aan de overkant gestaag vordert, geef ik twee gastlessen op het Carmel College Salland in Raalte. Over architectuur én over het toekomstige schoolgebouw van ‘mijn’ leerlingen.
In het kader van het nieuwe leergebied Technologie ben ik door docenten Mark van Dasler en Ralf Timmermans gevraagd of ik een keer wat zou kunnen vertellen over architectuur op school.
"Tuurlijk", is mijn antwoord. Tegelijk betekent dat huiswerk: het voorbereiden van mijn eerste les als gastdocent. Ik bouw een les rondom vragen als 'Wat is een architect?' 'Wat doet een architect?' en 'Hoe gaat jullie nieuwe school eruitzien?'
Gaandeweg zie ik dat de materie gaat leven voor de leerlingen. De gastles roept nieuwsgierigheid op over hoe hun toekomstige schoolgebouw eruit gaat zien: “Waar zitten wij straks?”, "Hoe groot is de aula?".
Natuurlijk test ik ook het architectuur-talent onder de leerlingen met een kleine opdracht: de ideale kamer van maximaal 30 vierkante meter. Game-rooms zijn populair, maar ook een ronddraaiend bed en zelfs een mini-zwembad met glijbaan komen voorbij. Talent genoeg in Raalte!
Na twee keer 50 minuten zit het erop en heb ik een voldaan gevoel. De leerlingen hebben geroken aan een schitterend vak en ik ben meer te weten gekomen over de doelgroep van ons ontwerp. Zo eindigt de gastles in een leuke en leerzame middag voor ons beiden.