Binnen doorzetten wat er buiten gebeurt

Mijn hart voor architectuur ligt bij de beleving van ruimte en sfeer van een gebouw. Voor mij zijn architectuur en interieur onlosmakelijk met elkaar verbonden: het interieur maakt de architectuur en andersom. Je wil binnen doorzetten wat er buiten gebeurt. 

Nu beslaat een interieur ontwerpen veel meer dan nadenken over hoe mensen (samen-)werken en daar een passende inrichting bij vinden. Al een aantal jaren wordt interieur ingezet als instrument voor branding; waar je mee wil laten zien waar je voor staat. Een tijd lang was het maatpak ‘Het Nieuwe Werken’ in zwang. Dit versobert nu langzaam en we komen weer uit bij de medewerker en zijn wens voor een eigen werkplek. 

Op het interieurcongres van Architectenweb op 18 november jl. zijn daar weer nieuwe dimensies aan toegevoegd. Zoals gezondheid. ‘Als je goed voor je mensen zorgt, zorgen zij ook goed voor jou’, aldus Frans van Eersel van Google. Dit betekent dat je mensen laat variëren in werkplek (‘zitten is het nieuwe roken’ werd waarschuwend gezegd). Maar dat betekent niet dat er geen behoefte is aan een eigen plek waar mensen zich goed voelen. Die moet je creëren en dat kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld door gratis gezond, vers eten aan te bieden, gratis sportvoorzieningen op de werkplek en natuurlijk veel daglicht op je bureau. Voilà, de healing office is geboren! Om deze lezing kracht bij te zetten sprak architect Francesco Messori van DDock, die het ontwerp heeft gemaakt voor Google: ‘We moeten toe naar kantoren die ons iets opleveren, ons gezonder en gelukkiger maken.’ Als hij zijn lezing van de Healing office gestaafd krijgt in meetbare resultaten, dan
wordt het nieuwe werken echt weer nieuw.

Andere actuele thema’s? Wat te denken van vertrouwen en communicatie. Ook stond Hospitality op de agenda. Gastvrijheid is in het interieur altijd een opgave. Tegenwoordig staat het weer hoog op de agenda, maar wat is het nu en hoe geef je het vorm. Het antwoord hierop bleek zo breed als het begrip. Maatvoering moet voldoende zijn zodat mensen zich eenvoudig in een ruimte kunnen bewegen. Maar moet ook weer niet te groot zijn dat men zich verloren voelt. De sfeer moet passen bij de bezoeker en het is altijd aangenaam om andere mensen te kunnen zien in het gebouw.

Ik vertaal Hospitality als: mensen in je gebouw een eigen plek geven, ze de kans geven om het eigen te maken. Een ruimte creëren die de “bewoners” kan hebben. Dat je welkom bent en op de plek waar je moet zijn, en dat je dat ook zo ervaart. Dat begint al tijdens het ontwerpen zelf: mensen betrekken bij de stappen die je zet, bij de vragen die je stelt. Zodat we gezonde, communicatieve en uitnodigende interieurs realiseren, met werk- of studieplekken die mensen in beweging brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.

Op Architectenweb staat een impressie van het interieurcongres: http://www.architectenweb.nl/aweb/redactie/redactie_detail.asp?iNID=35788